Wednesday, January 23, 2008

Articles, Publications (2)

Dans le domaine des sciences physiques, deux travaux intéressants portant sur l'utilisation de la wiimote à des fins pédagogiques :

Object [Title]
Location

Article "Union des Professeurs de Physique et de Chimie - Section Académique de Strasbourg"
[ Utilisation de la Wiimote en sciences physiques ]
TZR – Lycée Lavoisier – Mulhouse

WWW

Reference : Liens - Document : PDF(save as)

Lang. : Français

Author
(date)

Mr. Wulfran FORTIN - Professeur Agrégé de Sciences Physiques
(2007/08/28)

Summary

La société Nitendo a mis sur le marché une nouvelle console de jeu : la Wii. Cette console peut recevoir jusqu'à 4 joueurs simultanément. Ces joueurs utilisent chacun une manette de jeu particulière : la Wiimote.
Cette manette communique avec la console de jeu grâce à une liaison radio (borne Bluetooth) et la console peut communiquer avec la Wiimote grâce à une liaison infra rouge. La Wiimote , pour détecter les mouvements du joueur, possède trois accéléromètres (trois axes). Il est possible d'intercepter les informations fournies par les trois accéléromètres grâce à un PC muni d'une cléf usb-bluetooth, et en utilisant des logiciels gratuits.
Dès lors, on pourra utiliser la Wiimote pour analyser des mouvements classiques en physique : chute libre ou parabolique, accélération, freinage, freinage par parachute, chocs mous.
Cet article présente deux façons de récupérer les données de la Wiimote.

FWIIne
model

unavailable

Comment

Une présentation claire, concise et très efficace d'une application éducative dédiée à la wiimote

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wwwww





Object [Title]
Location

Article European Journal of Physics / 2007
[ Low-cost accelerometers for physics experiments ]
CNR—Istituto Nazionale di Ottica Applicata, Dipartimento di Fisica—Università di Firenze, Italy

WWW

Reference :Link- Document : PDF(save as) 2007 Eur. J. Phys. 28 781-787 doi:10.1088/0143-0807/28/5/001

Lang. : English

Author
(date)

Mrs Maurizio Vannoni from the Instituto Nazionale di Ottica Applicata and Samuele Straulino from the Università di Firenze
(6 July 2007)

Summary

[...]
To teach students concepts in dynamics and kinematics such as force, velocity and acceleration, Vannoni and Straulino used the intact Wii remote to measure acceleration of a swinging pendulum. They connected the remote to a PC via Bluetooth, and used software to interpret data from the accelerometers to numerically and graphically calculate the pendulum’s position, velocity, and acceleration.
The Wii remote was attached to the bottom of a weight tied to a nylon wire, with the IR camera pointing to the floor. An IR LED was positioned on the floor just below the pendulum rest position so that the camera could only see the LED when close to the resting position. As the pendulum swung, displacement data was submitted to the PC in real time for later analysis by students.

The physicists also used the Wii to demonstrate the forces involved in free-fall. While dropping the Wii remote from about 4 m into a box filled with foam, the accelerometers transmitted the free-fall data to a portable computer, again showing good results. The researchers suggest that the Wii could be used in many other physics experiments with minor adaptations.
“As an example of a real-word application, crash-test dummies contain several accelerometers: recorded values are examined and compared with human body tolerance limits,” Vannoni explained. “The used accelerometers are similar to those contained inside the Wii Remote. The free-fall of the Wii Remote into the box filled with foam is a sort of ‘crash-test’ (be careful about this setup, to avoid the real crash of the device).”

[...]

Citation: Vannoni, Maurizio and Straulino, Samuele. “Low-cost accelerometers for physics experiments.” Eur. J. Phys. 28 (2007) 781-787.

with courtesy of PhysOrg.com


FWIIne
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A short description is freely available, only.
Without any review, it hasn't been rated, here.
Nevertheless, the object is 100% in relation with fWIIne's theme.

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